آنچه کاندیداها باید از “برند سازی انتخاباتی” بدانند !

برند سیاسی

برند سیاسی


آنچه کاندیداها باید از برند سیاسی بدانند

نویسنده : محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

قسمت سوم (پایانی)

” ارزش ویژه برند سیاسی “

مساله آگاهی از یک برند سیاسی وتصویری که مردم ومخاطبان نسبت به برند دارند بسیار حائز اهمیت است. ارزش های ویژه به توسعه برند وگسترش پتانسیل ها وظرفیت های برند سیاسی مدد می رساند.

دقت کنید ؛ ارزش برند سیاسی به نام و نشان آن نیست بلکه به ” آن چیزی است که ” مخاطبان و مردم و گروه‌های هدف از یک برند سیاسی برای برقرار می‌کنند. این چیز خاص ارزش ویژه برند سیاسی است.
فراموش نکنید که ارزش‌های ویژه دارایی‌های یک برند سیاسی هستند که می‌تواند شامل: نام، سیاست‌های خاص، برنامه‌های ویژه، کیفیت و میزان تاثیرگذاری بر مخاطبان و مردم، نظم و دیسیپلین رفتاری نیروهای درون برند، منافع ویژه مردم وکسب رضایت آن‌ها از طریق حفظ منافع، الگوهای رفتار سیاسی سالم، و…باشد.

برند سازی انتخاباتی نیز تابعی از برند سازی سیاسی بوده به همان روش و با همان ویژگی ها ساخته می شود.

دوستان توجه دارند که ارزش‌ برند سیاسی زمانی ارتقا یافته و مورد اقبال قرار می گیرد و اثربخش می شود که وفاداری، اعتماد، آگاهی، روابط دو جانبه قوی و تداعی معانی برند افزایش یابد.

اما ” تاثیر ارزش برند ” چیست ؟

زمانی که موفق شوید یک برند به صورت قوی در ذهن مردم بسازید ، درهر موقعیت به صورت خودآگاه و ناخوداگاه نسبت به آن گرایش خواهند داشت و احساس تعلق درونی درخود حس می نمایند. چراکه مردم با این تصویر ذهنی، یکسری ازمفاهیم و سیاست های برند سیاسی را به صورت همزمان در ذهنشان تداعی خواهند نمود.

⭕ چگونگی ایجاد روابط در برند سیاسی
خلق این برند درسایه ارتباط فعال تحقق می یابد. شخصیت یک برند سیاسی باید در جامعه انتشار یابد تا زنده و پویا باشد. یک برند خود را بر مجموعه‌ای از ارزش‌ها ویژگی‌ها نشان می‌دهد.

شاخص‌های برند سیاسی معمولا ثابت هستند و از آن ها به عنوان استراتژی دریک حزب سیاسی یا برند سیاسی شخصی یاد می‌شود.

توجه کنید که شیوه بروز و ظهور این شاخص‌ها و ویژگی‌های ارائه آن (تاکتیک‌ها) متغیر است و بستگی به نیاز مردم و شرایط محیطی دارد.

⭕ مدیران و کادر مرکزی برند سیاسی

? در یک برند سیاسی مدیران وافراد برند دارای اهمیت هستند.

آنان با یکسری تبلیغات انبوه رسانه‌ای به وسیله ارتباط وتعامل دوجانبه و مستقیم با صاحبان رسانه‌های قوی، در جهت حفظ وفاداری مخاطبان، برند سیاسی را ماندگار می‌سازند.

✔ شما باید توجه داشته باشید که حفظ وفاداری افراد و مردم، برند را تقویت واستوار می‌گرداند و موجب ارتقاء جایگاه حزب یا فرد برنددار در بین سایر احزاب یا افراد سیاسی می‌شود.

مخاطبان و مردم با دادن یک‌سری ویژگی‌های شخصیتی به یک برند انتخاباتی ، برجستگی بیشتری به آن می‌بخشند.

این ویژگی‌ها ، معنای نمادین با ارزش‌های احساسی ایجاد می‌نمایند .

همچنین فراموش نکنید که برنامه و خدماتی که یک برند انتخاباتی ارائه می‌دهد خاص آن برند است و خود را از این طریق در اذهان جای می‌اندازد.

برند سیاسی با بروز وتجلی رفتارهای خاص می‌تواند اهداف و مبانی و سیاست‌های خاص خود را در اذهان تثبیت نماید. تداعی معانی ویژه در حوزه ارتباط با مردم در ” مرحله ارزیابی رقبا ” اهمیت دارد.

? ” برای تداعی معانی تبلیغات موثرترین ابزار ارتباطی است. “

در فرآیند ایجاد برند انتخاباتی روش‌های گسترده ارتباطی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از این حیث برند سازی انتخاباتی با *علوم ارتباطات اجتماعی* ارتباط تنگاتنگی دارد ، برندها اصولا به ارتباطات و نحوه ونوع رفتار مخاطبان حساس می‌باشند.

*معمولا یک مدل کلی “تبلیغات” و “ارتباطات” برای ایجاد برند انتخاباتی طراحی می‌شود.*

بنابراین با برند سازی انتخاباتی می توانید ذهن مخاطبین را نسبت به خودتان ( به صورت خودآگاه و ناخودآگاه ) به برندتان متمایل کنید و یک احساس تعلق عاطفی و درونی را ایجاد کنید ؛ در صورت عدم برند سازی سیاسی یکی از تبعات آن افزایش هزینه های تبلیغاتی ( برای ایجاد برند و احساس تعلق در ذهن افراد ) خواهد بود.

از علاقه مندان به مبحث برند سازی انتخاباتی دعوت می شود قسمت دوم این مقاله رانیز مطالعه بفرمایند.

 

در پایان بار دیگر راه های ارتباطی مجموعه را برای مخاطبان گرامی یادآور می شویم:

تلفن های مجموعه:

دفتر مرکزی:
۰۵۱۳۲۲۳۶۷۹۵
۰۹۰۲۲۲۳۶۷۹۵

دفتر تهران:   ۰۲۱۸۸۲۴۱۲۴۴

تلگرام: @irentekhabat

اینستاگرام: @ir.entekhabat

با آرزوی موفقیت

محمد صادقیه

کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی

کارشناس رادیو و تلوزیون و سایر رسانه های ملی و بین المللی

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *