قالب وردپرس

آنچه کاندیداها باید از برند سازی نامزد انتخاباتی بدانند ؟

آنچه کاندیداها باید از برند سازی نامزد انتخاباتی بدانند ؟

images

آنچه کاندیداها باید از برند سازی نامزد انتخاباتی بدانند ؟

محمد صادقیه ( کارشناس مدیریت تبلیغات سیاسی )

قسمت دوم

بازار یابی سیاسی طراحی شده تا آراء مردم در انتخابات را تحت تاثیر قرار داده مشارکت عمومی را افزایش دهد ، هرچند حوزه کارکرد آن به سیاست حزبی و انتخابات محدود نمی شود .
” کسانی که از برندینگ سیاسی و دانش انتخابات سر رشته ندارند و علی رغم نداشتن تخصص و تحصیلات مرتبط به این حوزه ورود کرده و سود میبرند عملا مانع رشد این دانش شده اند . ”
من واقعا متحیر می شوم که برخی همکاران در نقش مهم و تاثیرگذار مرحله برند سازی سیاسی در سرنوشت انتخابات تردید دارند و فرآیند تبلیغات سیاسی در انتخابات را محدود به تبلیغات انتخاباتی ستادها می بینند .
شر کت کنندگان در دوره های آموزشی تبلیغات انتخاباتی بخوبی دریافته اند که امروزه همانطور که بسیاری شرکت های تجاری از مرحله فروش محصول خود عبور کرده ، و برند محور شده اند ( و با همین تفکر و عملکرد هم در بازار ایران به موفقیت های چشم گیری نائل آمده اند ) برند سازی سیاسی هم می تواند چنانکه در انتخابات های پیشین نشان داده بسیار پویا و تاثیر گذار واقع شود .
در تعریف برند سازی سیاسی میتوان گفت :
” برند سازی سیاسی یک حزب و یا کاندیدا موجب تمایز سریع آنها نسبت به رقبا میشود ، تمایزی که برای مخاطبان هدف آنها ارزشمند است و سبب ایجاد لایه هواداران وفادار می شود .
این لایه وفادار سرمایه اجتماعی یک بازیگر سیاسی در انتخابات و سایر کنش های سیاسی است . ”

اما تفاوت برند سیاسی و تجاری :
تفاوت اساسی برند در سیاست و تجارت مربوط به ابعاد شخصیت انسان است ، چرا که در بازارهای تجاری محصولات تولیدی انعطاف پذیر نیستند و برندشان به سادگی تغییر نخواهد کرد .
اما در حوزه سیاسی با توجه به شخصیت انعطاف پذیر انسانی ، یک سیاستمدار و یا حزب سیاسی بر اساس ابعاد انسانی زندگیشان برچسب های گوناگون را از خود دور می کنند و به برند های جدید برای خود و گروهشان روی می آورند .

گفتیم در فرآیند انتخابات افراد مشمول رای دادن سه دسته اند :
۱- کسانی که در انتخابات شرکت می کنند ( فارق از آنکه به چه کسی رای میدهند )
۲- کسانی که شرکت نمی کنند .
۳- کسانی که هنوز تصمیم نگرفته اند که شرکت کنند یا خیر ؟ ( تردید دارند ، نمیدانند در صورت شرکت در انتخابات به چه کسی رای دهند . )

همچنین گفتیم که طی فرآیند ” برند سازی نامزدهای انتخاباتی ” بارزترین نتیجه و باز خورد افزایش مشارکت عمومی است ؛
به بیان ساده تر بنده برند سازی سیاسی را فرآیندی که می کنم که طی آن افکار عمومی نسبت به کاندیداهای آتی به شناخت نسبی میرسند و در ایام کوتاه تبلیغات انتخاباتی بهتر و راحت تر تصمیم گرفته و دچار تردید نمی شوند . این فرآیند ( برند سازی سیاسی هم مشارکت عمومی در انتخابات را افزایش می دهد و هم آراء سبد کاندیدا را افزایش می دهد .)

اما یک برند سازی سیاسی موفق و قوی مبتنی بر چه اصول ، قوانین و اجزائی می باشد ؟!

در ادامه ضمن پاسخ به پرسش فوق و سوالات کاربردی دیگر ، در نهایت نتایج یک تحقیق علمی پیرامون ” تاثیر شخصیت برند سیاسی بر مشارکت سیاسی ” را نیز به اتفاق بررسی خواهیم کرد.

تدوین برند سیاسی
اولین مرحله تدوین برند سیاسی، ” تدوین استراتژی برند ” است. ایجاد برند سیاسی در جامعه برای اثرات کوتاه مدت و شکل‌گیری ارزش‌های بلند مدت اجرا می‎شود، به‌طوری‌که ارتباط منطقی بین برند و دیگر خدمات در طول زمان و با گسترش نهاد و حزب سیاسی و تصویر ذهنی مردم از آن همواره حفظ شود.
دوستان توجه کنند که برای این امر لازم است تا

– تحقیق و پژوهش از جامعه و مخاطبان جهت شناخت نیازها صورت پذیرد .
– شرایط جامعه و افراد مورد نظر قرار گیرد .
– رفتار افراد و گروه‌های مختلف مردم تحلیل شود .
– ویژگی‌های جمعیتی و محیطی بررسی گردد .
– نگرش وسبک زندگی و عقاید مردم و افراد هدف مورد دقت و نظر قرار گیرد .
– رسانه‌های مورد استفاده مردم و گروه‌ها وافراد مورد شناسایی قرار گیرد.

” ایجاد جایگاه برند سیاسی ” نیز مهمترین بخش از استراتژی برند است. تعریف شخصیت یک برند و ” وجه تمایز ” آن با رقبا امری است که جایگاه برند را نهادینه می کند .
” در اینجا مهمترین نکته طراحی تبلیغات تعاملی و یکپارچه از برند است . ”
پیشنهاد بنده برای این مهم که اساس تبلیغات انتخاباتی می باشد استفاده از ” یک بسته رسانه ای جامع ” با بیشترین برد تبلیغاتی برای جامعه هدف تعیین شده کاندیدا می باشد .

جهت کسب مشاوره و اطلاعات بیشتر با تلفن ۰۹۱۲۰۹۰۵۳۴۰ و یا @ MohamadSadeghieh تماس حاصل فرمائید .

انواع برند سیاسی
اساسا برند های سیاسی بر دونوعند :
الف . برندهای حسی یا احساسی
ب . برند های عملی یا کاربردی
چنانکه از نامشان پیداست
الف . برند های احساسی با تکیه بر گزینه های حسی به جذب مخاطبیت پرداخته و تبلیغات میکنند ، در این گونه برند ها وعده های عملی به مخاطبین داده نمیشود ( مانند کمپینی با شعار تحقق آزادی های مدنی ) ؛
در مقابل
ب . در برند سازی کاربردی پایه و اساس برند تکیه بر نیاز به اقداماتی در جهت اصلاح امور و اقدامات عملی در این راستا است ، ( مانند کمپین تبلیغاتی اوباما با شعار تغییر )

ابزار برندسازی سیاسی
عنصر مهم در برندسازی سیاسی ایجاد ارتباطات با محیط و افراد است و از آنجایی که برند، خدمت را برای گروه‌های خاص تشریح و تبیین می‌کند، هرنوع ارتباط دراین راستا می‌بایست براساس استراتژی برند پایه‌ریزی شود.
اما در جهت برندسازی به دو وسیله مهم نیاز است :

اول تبلیغات رسانه‌ای : که نیرومندترین ابزار آگاهی‌بخش در شناسایی برند یک حزب و نهاد سیاسی، برنامه‌ها و سیاست‌ها، نگاه و دیدگاه و اندیشه آن می‌باشد.
و البته میدانید که تبلیغات وقتی به خوبی کارساز است که محدود به گروه‌های هدف باشد و در چهارچوب سیاست‌های حزبی و منافع افراد هدف ارائه شود.

دومین وسیله تبلیغات غیر رسانه‌ای شامل تهیه وچاپ مطالب و نسخه‌های اطلاع‌رسانی و ابزارهای بصری عرضه برنامه‌ها و خدمات و فعال‌سازی محیط و مخاطب است.
در کنار این‌ها، مهمترین رکن اجرا و گسترش برند سیاسی روابط عمومی است.

اهمیت شخصیت برند سیاسی

دوستان توجه دارند که “مهمترین عامل در شکل‌گیری برند در ذهن مخاطب رفتارهایی است که یک برند سیاسی درطول زمان از خود نشان می‌دهد.”
مثلا اگر یک برند سیاسی دائم مواضع خود را تغییر دهد یا به گونه‌های مختلف آن را به شکل ناموزون بروز و ظهور دهد، از آن به عنوان یک شخصیت برند دمدمی مزاج یاد می‌شود.
مخاطب یک برند سیاسی، به وسیله همین رفتارها، شخصیت برند را مورد قضاوت قرارمی‌دهد. رفتار مردم و مخاطبان و ویژگی‌های شخصیتی افراد قابل تعمیم به برند می‌باشد.
برای شناخت محیط فعالیت سیاسی لازم است شخصیت برند را با استفاده از روش‌های کمی و کیفی در گروه‌های مختلف، ارزیابی و باهم مقایسه کنیم.
شخصیت یک برند سیاسی در ذهن‌های مختلف چه تفاوت‌هایی دارد؟ گروه‌های مختلف درمورد آن چگونه فکر می‌کنند؟ و … .
شما با این گونه ارزیابی ها و مقایسه‌ آنها می‌توانید فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی که متوجه برند سیاسی می‌شوند را دریابید .

در صورت تمایل شما هم میتوانید به کانال تبلیغات انتخاباتی بپیوندید !
https://t.me/joinchat/AAAAAEKLvVdOKROJgpdd9Q

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای دریافت مقالات و آموزش های رایگان مشخصات خود را وارد کنید.